Werkgevers

>> Levensvatbaarheidsonderzoek
Het onderzoek kan aan het begin van een traject worden ingezet. We analyseren samen met de werknemer de samenhang tussen het bedrijfsidee, de persoonlijke situatie en motivatie, de persoonlijke eigenschappen en vaardigheden. De werknemer voert een ondernemersscan uit en er wordt een diepte-interview afgenomen. Het doel is om de werknemer meer inzicht te geven in zijn/haar ondernemerscapaciteiten. Tevens dient het als een handvat voor de werknemer om een weloverwogen keuze te kunnen maken over het wel of niet kiezen voor het ondernemerschap. Tot slot geeft het de werkgever een uitgangspunt om verder te praten over de plannen van de werknemer.
Dit haalbaarheidsonderzoek wordt opgenomen in de intake adviesrapportage dat wordt opgesteld voor de werkgever.

>> Begeleiding
Er zijn veel bureaus die medewerkers kunnen begeleiden als er sprake is van re-integratie, outplacement of een andere reden waarom een werknemer zich wil oriënteren op nieuwe mogelijkheden.
FCBV/STEW doet dit op geheel eigen wijze door kandidaten specifiek te ondersteunen bij het opzetten van een eigen onderneming. Het ondernemerschap biedt vaak verrassende en onverwachte mogelijkheden.
FCBV/STEW kan met praktijkgerichte adviezen, individuele coaching en trainingen uw medewerker net dat steuntje in de rug geven om met vertrouwen voor zichzelf te beginnen.
Wij bieden maatwerktrajecten waarbij er een match gemaakt wordt tussen de startende ondernemer als persoon, het ondernemingsidee en de omgeving waarin het gaat plaatsvinden. Voorafgaand aan een maatwerktraject doet de kandidaat meestal een ondernemerstest. Deze test doet een uitspraak over de aanwezige ondernemerseigenschappen en stijl van ondernemersdenken.
In het aansluitende gesprek wordt het resultaat van de test, het ondernemingsidee en de mogelijke samenwerking verkend. Bij een positieve uitkomst van de test, wordt er een voorstel gedaan voor het begeleidingstraject. De meest succesvolle invulling bestaat altijd uit een mix van individueel advies en het volgen van trainingen, waarbij het groepsproces centraal staat om ook van de andere aspirant ondernemers te leren.
Bedrijven die u voor gingen zijn onder andere: de KLM, TNO, Achmea, Telegraaf Media Groep en de ING.
Wilt u meer informatie over een traject, of wilt u zich aanmelden, bel dan naar 020–4081369 of mail naar [email protected].

>> Trainingen
FCBV/STEW verzorgt naast individuele coaching een aantal specifieke trainingen voor (startende) ondernemers. Het gaat dan, onder andere, om thema’s als Marketing, Verkopen en Financiën.
De trainingen voor ondernemers kenmerken zich door een interactieve aanpak waarbij de (startende) ondernemers actief aan de slag gaan met het verder uitbouwen van hun ondernemersvaardigheden. Met deze basis kunnen zij hun ondernemingsplan verder vorm geven, maar vooral kunnen zij er direct in de praktijk mee aan de slag. De groepsgewijze aanpak biedt de mogelijkheid om van anderen te leren en ervaringen uit te wisselen. De deelnemers ervaren dit als stimulerend, hun creativiteit wordt geprikkeld en zij komen vaak met onverwachte oplossingen voor elkaars problemen. Bovendien vormen de trainingen een ideale manier voor de deelnemers om hun netwerk verder uit te bouwen.
FCBV/STEW heeft tevens een aantal trainingen ontwikkeld voor professionals die zich beroepsmatig met het ondernemerschap bezighouden. Deze trainingen zijn bedoeld als verdieping van de reeds bestaande kennis of het verbeteren van de coachingsvaardigheden.
De trainers van FCBV/STEW zijn gewend om te werken met zeer uiteenlopende doelgroepen. Zij delen een gemeenschappelijk passie voor het ondernemerschap en zijn al jaren actief op dit gebied. Met respect voor ieders persoonlijkheid weten zij de groepsdynamiek positief in te zetten en meerwaarde te creëren.
(*)STEW staat geregistreerd bij het Centraal Register voor Kort Beroepsonderwijs (CRKBO)
Ondernemers
Marketing & Verkopen
In het Marketing deel van de training ga je de volgende vragen onderzoeken:
- Hoe kom ik erachter of er klanten zijn voor mijn product of dienst?
- Hoe kom ik erachter waar mijn klanten behoefte aan hebben?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik me voldoende onderscheid van mijn concurrenten?
- Hoe kan ik marketing middelen inzetten voor mijn bedrijf?
Doel
Het doel van marketing is om een beter beeld te krijgen van jouw (potentiële) klanten en om beter te beoordelen of jouw product of dienst aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Je bent in staat om marktonderzoek te doen en je weet hoe je jouw bedrijf op de markt kunt presenteren.
In het Verkoop deel van de training ga je een stap verder en wil je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe kan ik mijn product goed presenteren?
- Hoe krijg ik tevreden klanten en ben ik zelf ook tevreden?
- Hoe kan ik omgaan met al die bezwaren van een klant?
- Hoe maak ik van een verkoopgesprek een goed gesprek?
Doel
Na het volgen van dit deel heb je zicht gekregen op de structuur van een verkoopgesprek, zodat je controle over het gesprek kunt behouden. Je weet hoe je jouw eigen product/dienst kunt presenteren en hoe je met klantenbezwaren om kunt gaan. Je voelt je zelfbewuster, waardoor verkopen ook leuk kan zijn!
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart en die marketing effectief wil inzetten voor zijn/haar bedrijf en méér wil halen uit zijn/haar verkoop en acquisitie.
Tijdsinvestering
4 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Financiën
De training Financiën bestaat uit twee delen: het plannen/begroten en het beheren van je eigen administratie.
In het plannings-/begrotingsdeel ga je de volgende vragen onderzoeken:
- Hoe stel ik een begroting vast?
- Wat voor typen begrotingen zijn er zoal?
- Wat voor informatie kan ik er allemaal uithalen?
- Wanneer moet ik een begroting maken?
- Wat moet ik weten over belastingen en aftrekposten?
Doel
Na het volgen van deze training ben je in staat een financieel plan op te stellen en de financiële haalbaarheid van jouw ondernemersplan te beoordelen.
In het beheer deel van de training ben je bezig met de volgende vragen:
- Hoe ziet het huishoudboekje van een (startende) onderneming eruit?
- Ziet zo’n boekje, of administratie, er altijd hetzelfde uit, of kan het op mijn manier?
- Welke gegevens zijn dan belangrijk en hoe houd ik die dan bij?
- Hoe kan ik de financiële conditie van mijn bedrijf beoordelen?
Doel
Je leert welke financiële gegevens voor jouw onderneming van belang zijn en welke informatie dit oplevert. Hierdoor kun je de financiële kant van jouw onderneming zo inrichten dat het aansluit op jouw wensen.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart, die een betere financiële basis wil hebben bij het schrijven van het ondernemingsplan en die efficiënt met het beheer van de financiën wil omgaan.
Tijdsinvestering
3 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Strategie & Tactiek
In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Belemmeringen wegnemen
- Leren gaten schieten in eigen plannen
- Creatief denkvermogen vergroten
- Nieuwe netwerken aanboren
- Concreet stappenplan formuleren
Doel
Persoonlijke en zakelijk strategie met elkaar in balans brengen; de bedrijfsformule presenteren in 60 seconden.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten en een bedrijfsconcept heeft, maar nog niet weet hoe dit zakelijk en privé vorm te geven.
Tijdsinvestering
2Â dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Timemanagement
In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Prioriteiten stellen
- Tijd schrijven
- Zicht op tijdsmissers
- Handige tips en trucs
- Plannen
Doel
Zicht krijgen op mogelijkheden om efficiënt en succesvol met schaarse tijd om te gaan.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of reeds is gestart en meer grip wil krijgen op ‘de gekte van de dag’.
Tijdsinvestering
2Â dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Marketing & Verkopen
In het Marketing deel van de training ga je de volgende vragen onderzoeken:
- Hoe kom ik erachter of er klanten zijn voor mijn product of dienst?
- Hoe kom ik erachter waar mijn klanten behoefte aan hebben?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik me voldoende onderscheid van mijn concurrenten?
- Hoe kan ik marketing middelen inzetten voor mijn bedrijf?
Doel
Het doel van marketing is om een beter beeld te krijgen van jouw (potentiële) klanten en om beter te beoordelen of jouw product of dienst aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Je bent in staat om marktonderzoek te doen en je weet hoe je jouw bedrijf op de markt kunt presenteren.
In het Verkoop deel van de training ga je een stap verder en wil je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe kan ik mijn product goed presenteren?
- Hoe krijg ik tevreden klanten en ben ik zelf ook tevreden?
- Hoe kan ik omgaan met al die bezwaren van een klant?
- Hoe maak ik van een verkoopgesprek een goed gesprek?
Doel
Na het volgen van dit deel heb je zicht gekregen op de structuur van een verkoopgesprek, zodat je controle over het gesprek kunt behouden. Je weet hoe je jouw eigen product/dienst kunt presenteren en hoe je met klantenbezwaren om kunt gaan. Je voelt je zelfbewuster, waardoor verkopen ook leuk kan zijn!
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart en die marketing effectief wil inzetten voor zijn/haar bedrijf en méér wil halen uit zijn/haar verkoop en acquisitie.
Tijdsinvestering
4 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Financiën
De training Financiën bestaat uit twee delen: het plannen/begroten en het beheren van je eigen administratie.
In het plannings-/begrotingsdeel ga je de volgende vragen onderzoeken:
- Hoe stel ik een begroting vast?
- Wat voor typen begrotingen zijn er zoal?
- Wat voor informatie kan ik er allemaal uithalen?
- Wanneer moet ik een begroting maken?
- Wat moet ik weten over belastingen en aftrekposten?
Doel
Na het volgen van deze training ben je in staat een financieel plan op te stellen en de financiële haalbaarheid van jouw ondernemersplan te beoordelen.
In het beheer deel van de training ben je bezig met de volgende vragen:
- Hoe ziet het huishoudboekje van een (startende) onderneming eruit?
- Ziet zo’n boekje, of administratie, er altijd hetzelfde uit, of kan het op mijn manier?
- Welke gegevens zijn dan belangrijk en hoe houd ik die dan bij?
- Hoe kan ik de financiële conditie van mijn bedrijf beoordelen?
Doel
Je leert welke financiële gegevens voor jouw onderneming van belang zijn en welke informatie dit oplevert. Hierdoor kun je de financiële kant van jouw onderneming zo inrichten dat het aansluit op jouw wensen.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart, die een betere financiële basis wil hebben bij het schrijven van het ondernemingsplan en die efficiënt met het beheer van de financiën wil omgaan.
Tijdsinvestering
3 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Strategie & Tactiek
In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Belemmeringen wegnemen
- Leren gaten schieten in eigen plannen
- Creatief denkvermogen vergroten
- Nieuwe netwerken aanboren
- Concreet stappenplan formuleren
Doel
Persoonlijke en zakelijk strategie met elkaar in balans brengen; de bedrijfsformule presenteren in 60 seconden.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten en een bedrijfsconcept heeft, maar nog niet weet hoe dit zakelijk en privé vorm te geven.
Tijdsinvestering
2Â dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
Timemanagement
In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Prioriteiten stellen
- Tijd schrijven
- Zicht op tijdsmissers
- Handige tips en trucs
- Plannen
Doel
Zicht krijgen op mogelijkheden om efficiënt en succesvol met schaarse tijd om te gaan.
Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of reeds is gestart en meer grip wil krijgen op ‘de gekte van de dag’.
Tijdsinvestering
2Â dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.
