NIEUWS:  Designerjurk huren voor een bruiloft? Met hun platform kan het! //  Regelingen voor ondernemers bij hoge energierekening. //  Het coronavirus: check hier je regelingen //  Voor jezelf beginnen. //  Fijne feestdagen! //  Zzp’er en burn-out: ‘Kwam bij huisarts voor pil, ging weg met ambulance’ //  Belangrijke data voor ondernemers. //  Tegemoetkoming energiekosten voor ondernemers in Utrecht. //  SWITCH – een unieke kans voor (om)scholing in Amsterdam. //  Wanneer heb je een beroepsaansprakelijkheids verzekering nodig? //  Begroting 2023: extra steun voor Amsterdammers in nood //  Prinsjesdag: gevolgen voor ondernemers //  Terugbetalingsregeling coronabelastingschuld versoepeld //  De gouden leestip: ‘Kies je eigen route en de principes waar je voor staat’ //  Zo zeg je als ondernemer nee zonder klanten te verliezen //  Als zzp’er met zwangerschapsverlof? Hier moet je aan denken //  Weetjes voor startende onder­nemers, wist jij ze al? //  E-commerce: btw-regels voor Nederlandse ondernemers //  Zo zorgen deze zzp’ers voor hun vakantiegeld. //  Todd Sparks over Onderneemvaardig //  Ondernemer Gert Jan helpt andere ondernemers waarbij de economische klap na corona nu pas aankomt //  Per 1 april tegemoetkoming OZB-verhoging voor ondernemers in Utrecht. //  Jaarbericht Staat van het mkb 2021 //  Hoe ervaren onze klanten onze begeleiding? //  Het succesverhaal van Corinne. //  Startende ondernemers krijgen alsnog 35 miljoen euro coronasteun van kabinet //  Waarom je ook als kleine ondernemer algemene voorwaarden nodig hebt. //  Goed nieuws! //  Dit moet je weten als je jouw product tegen na-apers wil beschermen //  FCBV/STEW WENST U FIJNE FEESTDAGEN //  De steunmaatregelen voor ondernemers worden opnieuw verlengd. //  Wetswijzigingen voor starters per 1 januari 2022 //  Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) vierde kwartaal 2021 //  Mentale en financiële problemen voor ondernemers. //  Ondernemende adviespartijen en de gemeente Utrecht slaan de handen in elkaar om ondernemers in de stad te ondersteunen. //  Flink meer starters in de horecasector, veel internetwinkels gestopt in oktober //  Utrechts offensief voor ondernemers met coronazorgen. //  Nieuwe aanpak regionale mobiliteitsteams //  Kabinet draait geldkraan dicht: aan coronasteun komt een einde //  Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 via UWV //  Goed nieuws! //  Bijzonder uitstel van betaling nogmaals verlengd. //  Eerlijker speelveld voor webwinkels door aanpassing Europese btw-regels per 1 juli. //  Adviesregeling Groningen //  Steunpakket banen en economie voortgezet in derde kwartaal //  Veel mkb-bedrijven kwamen coronajaar 2020 goed door //  Nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU //  Blik op Werk Keurmerk wederom toegekend aan Stew! //  Koolmees wil graag af van kwart miljard euro: ‘Schaamte om hand op te houden is onterecht’ //  Gevlucht Syrisch echtpaar begint naaiatelier met hulp van lokale ondernemers //  Starten met schulden. Kan dat? //  Gratis online evenement! //  Partners van zelfstandigen betalen door coronasteun extra belasting //  TVL eindelijk naar 100% //  Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) aanvragen //  Goed nieuws voor ondernemers: urencriterium ook in 2021 versoepeld //  Herorientatie op de toekomst voor ondernemers. //  Tonk-regeling (tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten) //  Belastingdienst: ook ondernemers in minnelijke schuldregeling //  Tozo: Uitstel van terugbetaling lening bedrijfskapitaal //  Zelfstandig ondernemers krijgen langer de tijd om coronalening af te lossen //  Maximale aantal aanmeldingen ‘Nederland leer door’ bereikt //  Aandachtspunten voor Tozo-ontvangers aan het einde van het jaar //  Meld je nu aan voor de Nederland leert door-regeling! //  Geldfit Zakelijk voor ondernemers //  7DTV – Het grootste video-interviewplatform voor ondernemerd Nederland. //  Deelnemers Ladder naar Succes van de Drentse Zaak openen supermarkt //  Tozo 3: inkomensondersteuning en leningen //  Dit betekent Prinsjesdag 2020 voor zzp’ers //  Waarom de marktkoopman gaat betalen voor het falend overheidsbeleid schijnzelfstandigen //  Derde steunpakket voor ondernemers: jouw vragen beantwoord //  Schuldhulpverlening: ‘zzp’ers trek eerder aan de bel’ //  Zzp’ers pakken draad weer op, 20 procent meer starters in juni //  Ondernemers voorzichtig positief //  CORONA: Noodpakket 2: nieuwe regelingen per juni //  De ambtenaar die binnen zes weken 1.367 Brabantse zelfstandigen aan inkomensondersteuning moest helpen //  Handboek Ondernemen 2020 //  Zo werkt de 4.000 euro-regeling: Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) //  Geen groepstrainingen FCBV/STEW tot 1 juni 2020 //  Corona-virus: bericht over onze werkzaamheden voor gevestigde en startende ondernemers //  Coronavirus: kabinet neemt pakket nieuwe maatregelen voor banen en economie //  Coronamaatregelen: ondernemers krijgen uitstel voor betalen belasting //  Steeds meer vrouwen zijn ondernemer: stijging van 29 procent in vijf jaar //  Kleiner deel mkb heeft behoefte aan externe financiering //  Ruim 130.000 ondernemers aangemeld voor nieuwe btw-regeling //  Zzp’ers tillen aantal ondernemingen tot boven de twee miljoen //  Waarom je als freelancer soms juist nee moet zeggen tegen een opdracht //  Helft ondernemers overschat premie arbeidsongeschiktheids verzekering //  Aanvulling op laag inkomen voor 55 plussers //  Nooit eerder zoveel startende ondernemers in Nederland. //  FCBV/STEW geeft workshop tijdens congres //  Mkb wil nieuwe Tante Agaath-regeling //  Kleine ondernemers regeling omzetbelasting verandert per 1 januari: dit moet je weten //  Ondernemer en weinig inkomsten in de gemeente Amsterdam? //  Zelfstandigenaftrek omlaag //  Maak van jezelf een merk: ‘Als mensen je kennen word je vanzelf benaderd’ //  Geslaagd! //  Zorgen zzp-organisaties om wildgroei flexmakelaars //  Meer ondernemerschap in groeiende Nederlandse economie //  Bedrijfsuitje FCBV STEW //  Wetswijzigingen per 1 juli 2019 voor zzp’ers //  Zzp’ers gaan vanaf 2021 minimaal 16 euro per uur verdienen //  Zelfstandig ondernemerschap (op bijstandsniveau) //  Zzp’ers moeten ten minste 16 euro per uur gaan verdienen //  Winkelpui herstellen? Vraag subsidie aan! //  Laptops voor een goed doel. //  Krimpend aandeel zzp’ers is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid //  Instagram als etalage voor webshops: de tupperwareparty van nu //  Markten weer vol en aantrekkelijk maken //  MKB ziet groei 2019 somber in //  Voor veel zzp’ers is polis te duur //  Ondernemen met een beperking of chronische ziekte // 

Haalbaarheidsonderzoeken

>> Levensvatbaarheidsonderzoek

FCBV/STEW is gespecialiseerd in het uitvoeren van bedrijfseconomische onderzoeken voor kredietverstrekkers en voor startende en gevestigde ondernemers. Een dergelijk onderzoek toetst de levensvatbaarheid van een (te starten) bedrijf. Gemeenten huren FCBV/STEW in voor de besluitvorming bij de aanvragen in het kader van Bbz-2004 en de Wet IOAZ. Ook UWV en andere zakelijke en particuliere financiers kunnen van deze dienstverlening gebruik maken.

Wanneer je als ondernemer een lening en/of tijdelijke periodieke uitkering in het kader van het Bbz-2004 aanvraagt, hangt de toekenning onder meer af van de resultaten van het levensvatbaarheidsonderzoek. Je kunt ook zelf een levensvatbaarheidsonderzoek laten uitvoeren om uit te vinden of je plannen kans van slagen hebben.

Een levensvatbaarheidsonderzoek omvat een analyse en beoordeling van jouw ondernemerscapaciteiten, bedrijfsformule, marktsituatie, concurrentiepositie en financiële plan. Ook wordt de eventuele kredietbehoefte vastgesteld en maken we financiële prognoses voor de komende drie jaar.

Wij koppelen onze bevindingen kort en bondig aan je terug en geven je tevens adviezen mee voor het verdere vervolg. Hierbij staan het leveren van kwaliteit, integriteit en een snelle afwikkeling centraal.

Startende ondernemers

Je hebt concrete plannen om je eigen bedrijf te beginnen. Leuk, maar ook spannend!
Waarschijnlijk heb je nog allerlei vragen. Hoe kom ik aan mijn klanten, hoe zorg ik dat ik kan leveren wat ik afspreek, hoe zorg ik dat mijn administratie op orde is? Voordat je echt van start gaat, kun je een haalbaarheidsonderzoek laten doen om uit te vinden of jouw plannen kans van slagen hebben.
Het kan ook zijn dat je een aanvraag hebt ingediend voor een lening en/of tijdelijke periodieke uitkering in het kader van het Bbz 2004. De toekenning hangt onder meer af van een onafhankelijk onderzoek om te bepalen of jouw bedrijf
levensvatbaar is. Dan voeren wij ook een haalbaarheidsonderzoek uit.
Een haalbaarheidsonderzoek omvat een analyse en beoordeling van jouw ondernemerscapaciteiten, bedrijfsformule, marktsituatie, concurrentiepositie en financiële plan. Ook wordt de kredietbehoefte vastgesteld en maken we prognoses voor de komende drie jaar met betrekking tot de te realiseren omzetten en kosten. Bovendien stellen we een cashflowoverzicht op, waaruit blijkt of je als ondernemer aan alle zakelijke en privé verplichtingen zal kunnen voldoen, oftewel: of het bedrijf levensvatbaar is.
Wij koppelen onze bevindingen kort en bondig aan je terug en geven je daarmee een reële inschatting van jouw ondernemerscapaciteiten. Hierbij staan het leveren van kwaliteit, integriteit en een snelle afwikkeling centraal.
Bij een positieve beoordeling, adviseert FCBV/STEW meestal managementbegeleiding, zodat de adviezen uit het onderzoek goed opgevolgd worden

Gevestigde ondernemers

Je hebt al een bedrijf en hebt behoefte om bepaalde vraagstukken grondig aan te pakken en jezelf als ondernemer weer op scherp te zetten. Of je hebt hulp nodig je administratie weer op orde te krijgen en stagnatie en schulden om te zetten in groei. Het kan ook zijn dat je een aanvraag hebt ingediend voor een lening en/of tijdelijke periodieke uitkering in het kader van het Bbz 2004. De toekenning hangt onder meer af van een onafhankelijk onderzoek om te bepalen of je met jouw bedrijf nog op de juiste koers zit. Een haalbaarheidsonderzoek is ook hiervoor het aangewezen middel.
Bij een haalbaarheidsonderzoek maken we een analyse en beoordeling van jouw:

  • Ondernemerscapaciteiten
  • Bedrijfsformule
  • Marktsituatie
  • Concurrentiepositie
  • Financieel plan

Als onderdeel van het onderzoek kijken we naar jouw papieren dossier en hebben wij een persoonlijk gesprek met jou.

Als tijdens het onderzoek blijkt dat één specifiek gebied binnen jouw bedrijf extra aandacht verdient, dan richten wij onze analyse daarop. Wij diepen dat punt extra uit en geven ook concrete adviezen met betrekking tot de aanpak.

Tenslotte wordt ook de kredietbehoefte vastgesteld en maken we prognoses voor de komende drie jaren met betrekking tot de te realiseren omzetten en kosten. Bovendien stellen we een cashflow overzicht op, waaruit blijkt of je als ondernemer aan alle zakelijke en privé verplichtingen zal kunnen voldoen, oftewel: of je bedrijf levensvatbaar is.

Wij koppelen onze bevindingen kort en bondig aan je terug en geven je daarmee een reële inschatting van jouw ondernemersmogelijkheden. Hierbij staat het leveren van kwaliteit, integriteit en een snelle afwikkeling centraal.

Bij een positieve beoordeling adviseren wij een traject managementbegeleiding. Op deze manier kunnen de verbeteringen daadwerkelijk doorgevoerd worden.

Arbeidsgehandicapte ondernemer

Begeleiding

>> Begeleiding

FCBV/STEW werkt samen met verschillende instanties. Zo is het mogelijk om vanuit de gemeente (Participatiewet of BBZ) of het UWV (Arbeidsongeschiktheidsuitkering) ondersteund te worden bij het opzetten of uitbouwen van een eigen onderneming. Ook bieden sommige werkgevers een dergelijk traject aan als er sprake is van re-integratie of outplacement. Particulieren kunnen op eigen kosten en gericht op hun specifieke behoefte coaching en/of losse trainingen volgen.

Begeleiding voor de start

Onder deskundige begeleiding werk je aan de opstellen van onderneming jouwsplan. Je krijgt feedback op de stappen die je en de resultaten die je boekt. Daarnaast ga je ook een aantal vaardigheids- van kennistrainingen volgen.

De voorbereidingsperiode is een voor-staat van de wereld:

  • die een uitkering ontvangen in het kader van de participatiewet
  • die ingeschreven staan bij de Sociale Dienst
  • die behoorlijk Nederlands schrijven en spreken.*
  • die medisch geschikt zijn voor het gekozen beroep
  • nl die geen schulden hebben die een succesvolle start in de weg staan.

* Voor de vertaling van zakelijke woorden vind je hier een woordenlijst met vertalingen in het Engels, Duits, Frans, Arabisch en Farsi.

Om deel te nemen aan de voorbereidingsperiode heb je toestemming nodig van de Sociale Dienst in de gemeente. De voorbereidingsperiode begint met een entreetoets, waarin we van je in staat bent om na het afronden van de voorbereidingsperiode met je bedrijf te starten. Wij toetsen de relevante vakkennis, het inzicht op de markt, de ondernemersvaardigheden, de kansen van het bedrijfsplan zelf. Indien desperiode voorbereiding een passend traject is stellen we een begeleidingsplan op.

In de voorbereiding van de dag op het eigen bedrijf en de haalbaarheid van je plannen onderzoeken. Je gaat je bedrijfsideeën uitwerken in een ondernemingsplan. Stap voor stap ga je de plannen die je hebt verfijnen. Je krijgt steeds beter zicht op de mogelijkheden in de markt en tenslotte ook de financiële haalbaarheid van je plannen. Je kunt je plannen maken en indien dit is te zien op de start.

Iedereen is anders en ieder bedrijfsidee is uniek. Ieder traject dan ook anders. We zorgen voor maatwerk dat precies bij jou verleden.

Ben je geïnteresseerd van heb je nog vragen?
Bel naar 020 – 408 1369 van mail naar [email protected].

Begeleiding na de start

Je bent een (startende) ondernemer met een Bbz-lening en/of periodieke uitkering op grond van de Besluit bijstandsintensiver 2004 (Bbz-2004). De start van een eigen bedrijf is een spannende gebeurtenis. Je staat er alleen voor en moet alle beslissingen zelf nemen. De meeste ondernemers vinden het daarom prettig om op iemand te kunnen terugvallen.

Het is het eerste jaar na de start begeleiding te krijgen. Kandidaten worden bij ons aangemeld deur de klantmanager en in overleg wordt gegeven op welke gebieden de begeleiding zich zal richten. In de meeste gevallen is er een onderzoek vooraf. In het adviesrapport wat is er een staat van extra begeleiding. De gemeente neemt de beslissing over inzet van de directie.

Onze adviseurs staan je bij, dus je niet alleen voor staat. Wij houden je een spiegel voor en je van advies op diverse gebieden van het ondernemerschap. Goede begeleiding draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het bedrijf.

De thema’s die naar komen voren zijn:

  • Aanpak strategie
  • Doelen stellen, planning, actieplan
  • De acquisitie van de commerciële en/of van commerciële
  • Begrotingen
  • Bijsturen aan de hand van marktontwikkelingen
  • Promotie
  • Opzetten en bijhouden van de administratie
  • Interpretatie financiële overzichten

Iedereen is anders en ieder bedrijfsidee is uniek. Ieder traject dan ook anders. We zorgen voor maatwerk dat precies bij jou verleden.

Als de toestemming door de Gemeentelijke Sociale Dienst in jouw woonplaats is het samen met je aan de slag!

Ben je geïnteresseerd van heb je nog vragen?
Bel naar 020 – 408 1369 van mail naar [email protected].

Arbeidsongeschiktheidsuitkering en WW (UWV)

ONDERNEMEN VAN EEN WIA-, WAO-, WAJONG- VAN ZIEKTEWETUITKERING

Van het UWV een uitkering Ziektewet, WIA, WAO en/of Wajong en ben je op zoek naar mogelijkheden om zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan? FCBVSTEW denkt graag met je me en ondersteuning bij de verder uitwerken van je plannen.
NB: Vanaf 1 januari 2019 is er ook een begeleiding van een bepaalde groep WW gerechtigden (WIA<35% van na een jaar ZW<35%).

Voor het UWV voeren we de trajecten ‘Werkfit maken’ en ‘Naar werk’ uit. Hierbij begeleiden wij, (startende) ondernemers bij het opzetten en uitbouwen van hun bedrijfsidee.

In ‘Werkfit maken’ krijg je vooral ondersteuning bij het bedrijf van je. In een-op-een gesprekken en groeps opleiding besteden wij uitgebreid aandacht voor de verschillende aspecten van het ondernemerschap.
De basis van de onderneming is de persoon van de ondernemer zelf. Vragen die een rol spelen zijn: Wie ben ik? Welk concept en welk klant verleden tijd? Waar liggen kansen voor mij? Voorbij het ondernemerschap bij mij? Maar ook aan zaken als “hoe geef ik mijn ondernemerschap vorm binnen de kaders die mijn gezondheid stelt?” Thema’s kunnen zijn rouwverwerking, effectiviteit, doelen stellen, agendabeheer e.d. Daarnaast is er aandacht voor de onderdelen die van belang zijn voor het opzetten en continueren van een onderneming.

Aan de orde komen:

  • Marketingen, zoals uitwerken bedrijfsformule, marktonderzoek, promotie,
  • Financiële aspecten, zoals het opstellen van een financieel plan met begrippen als omzet, inkoop, kosten, begrotingen, het opzetten van een financiële administratie, interpretatie van de cijfers
  • Ondernemersvaardigheden, zoals timemanagement, acquisitie, verkoopgesprekken

Indien nodig begeleiden we bij de opstellen van een ondernemingsplan en helpen we jou bij een kredietaanvraag.
Bij aanvang van een traject kan een zogenaamde ondernemerstest worden in zetten. We onderzoeken samen de mogelijkheden voor het ondernemerschap aan de hand van een speciale toets en een diepte-interview. De keuze is ook dat het ondernemerschap, toch niet de juiste is.

Bij ‘Naar werk’ ben je klaar om je opdrachten in te halen. Wij begeleiden je dan bij het verder uitrollen van je strategie, netwerken, acquisitie, onderhandelen e.d. Als je deze periode hebt afgerond, heb je de eerste opdrachten binnen gehaald en al een van meerdere facturen gestuurd. Verder heb je een overzichtelijke administratie die je goed kunt bijhouden.
Het programma van FCBV/STEW is altijd maatwerk. De adviseurs van FCBV/STEW sluiten altijd aan bij de kennis en behoeftes van de klant.

Verschillende begeleidingsactiviteiten kunnen flexibel zijn in beide trajecten.
FCBV/STEW heeft landelijke dekking.

Ben je geïnteresseerd van heb je nog vragen?
Bel naar 020 – 408 1369 van mail naar [email protected]

Outplacement en re-integratie

ONDERNEMEN EN RE-INTEGRATIE VAN OUTPLACEMENT
Er zijn veel bureaus sterven in het arbeidscontract bij de werkgever wordt beëindigd van als een medewerk(st)er wil van moet heroriënteren.
De bureaus begeleiden kandidaten van baan naar baan. Er zijn weinig bureaus die echt raad weten met een medewerk(st)er die een eigen bedrijf wil beginnen.
FCBV/STEW weet daar wel raad me!
FCBV/STEW kan met praktijkgerichte adviezen, individuele coaching en trainingen een medewerker net dat steuntje in de rug geven om met vertrouwen voor zichzelf te beginnen.
Wij bieden maatwerktrajecten van de startende ondernemer als persoon, de ondernemingsidee en de omgeving van de gaat. Voorafgaand aan een maatwerktraject doet de kandidaat een ondernemerstest. De test doet een uitspraak over de aanwezige ondernemerseigenschappen en stijl van ondernemersdenken.
In het aan de dag wordt het resultaat van de test, de ondernemingsidee en de mogelijke samenwerking verkend. Bij een positieve uitkomst van de test, is er een voorstel gedaan voor het begeleidingstraject. De meest succesvolle invulling bestaat uit altijd een mix van individueel advies en het volgen van trainingen, waarbij het groepsproces centraal staat om ook van de andere aspirant ondernemers te leren.
Wij hebben onder andere opdrachten voor : de KLM, TNO, Achmea, Telegraaf Media Groep en de ING.
Ben je geïnteresseerd van heb je nog vragen?
Bel naar 020 – 408 1369 van mail naar [email protected].

Particulier

Heb je altijd al voor jezelf willen beginnen en is dit het moment. Kom eens bij praten FCBV/STEW. Vaak zijn een paar gesprekken al genoeg om je bedrijfsidee meer helderheid te geven en de volgende stap te zetten. Met plezier lezen we je ondernemingsplan en geven feedback op. Ook over het financiële plan van het opzetten van een overzichtelijke administratie kunnen we tips geven.
Samen kijken we naar marketingen, zoals de keuze van de doelgroep, de inzet van promotiemiddelen en manier waarop u als ondernemer de beste kunt presenteren. Wij hebben specialisten in huis die advies kunnen geven om financiering en het opstellen van een volwaardig ondernemingsplan.
Ben je geïnteresseerd van heb je nog vragen?
Bel naar 020 – 408 1369 van mail naar [email protected].

Intensief Financieel beheer

Je kunt niet meer tijdig aan je betalings voldoenverplichtingen, schulden en lopen verder op. Je verkeert in financieel zwaar weer en het niet om het tij te keren. Je bent het inzicht en overzicht op de financiën en administratie.

Intensief Financieel Beheer is een uitstekende van het bedrijf een doorstart te maken te maken. Het is een begeleidingstraject. Ook zakelijk als privé. Het traject is tot doel om jou onder begeleiding betalingen te laten en voor toekomstige betalingen te reserveren. Tevens wordt er gewerkt aan het verkrijgen van inzicht in de financiën en het kan van de cijfers. Je blijft zelf tien alle tijden voor zijn administratie en betalingen.

Onze adviseurs komen bij het traject zeer regelmatig langs om je te begeleiden. Na afloop van het traject ben je in staat zelfstandig en op verantwoorde wijze om te gaan met de inkomsten en uitgaven van je bedrijf en privé.

Coachingstraject via gemeente Amsterdam

Ter ondersteuning in de verdere ontwikkeling van de gemeente Amsterdam ondernemers in de stad coachingstrajecten aan.

Het traject en de gespreksonderwerpen
Ons traject is ondernemer bij de ontwikkeling van je bedrijf. Je hebt regelmatig persoonlijke adviesgesprekken met een vaste adviseur. De gesprekken vinden in principe plaats met gebruik van videobellen van telefonisch. Tussendoor kun je de adviseur van mailen voor vragen.

We kijken vooruit. De inhoud van de gesprekken is de van de behoefte van jou als ondernemer en de aandachtspunten die de adviseur inbrengt. Het is dus maatwerk. Het kan gaan om praktisch advies, bijvoorbeeld over de inrichting van de administratie. Het kan ook een sparsessie zijn, waarin we de problemen en kansen van jou als ondernemer in de weg naar succesvol ondernemen.

Werkwijze
De gemeente Amsterdam is van je in komt voor een coachingstraject. Als je ons aangeeft dat je coaching wenst vragen ing bij de afdeling Ondersteuning Van de gemeente Amsterdam van komt voor onze coaching. Wij starten de gemeente Amsterdam jou bij ons aangemeld.

Ondernemersadviseurs
Onze ondernemersadviseurs Erik Friedeberg, Marjolijn Bolhuis en Willemijn Kuik verzorgen coaching trajecten voor de gemeente Amsterdam. Je kunt hun profielen zien op het platform van de gemeente Amsterdam of op de website van FCBV/STEW.

Verslaglegging
Onze adviseur stelt rapportages op de website van exemplaar. De rapportage van een verslag van het begeleidingstraject. De gemeente Amsterdam vraagt van ieder coachingstraject een verslag.

Als je vragen hebt kun je contact met FCBV/STEW van je contactpersoon van de gemeente.

Haalbaarheidsonderzoeken

>> Trainingen

FCBV/STEW verzorgt naast individuele coaching een aantal specifieke trainingen voor (startende) ondernemers. Het gaat dan, onder andere, om thema’s als Marketing, Verkopen en Financiën.

De trainingen voor ondernemers kenmerken zich door een interactieve aanpak waarbij de (startende) ondernemers actief aan de slag gaan met het verder uitbouwen van hun ondernemersvaardigheden. Met deze basis kunnen zij hun ondernemingsplan verder vorm geven, maar vooral kunnen zij er direct in de praktijk mee aan de slag. De groepsgewijze aanpak biedt de mogelijkheid om van anderen te leren en ervaringen uit te wisselen. De deelnemers ervaren dit als stimulerend, hun creativiteit wordt geprikkeld en zij komen vaak met onverwachte oplossingen voor elkaars problemen. Bovendien vormen de trainingen een ideale manier voor de deelnemers om hun netwerk verder uit te bouwen.
FCBV/STEW heeft tevens een aantal trainingen ontwikkeld voor professionals die zich beroepsmatig met het ondernemerschap bezighouden. Deze trainingen zijn bedoeld als verdieping van de reeds bestaande kennis of het verbeteren van de coachingsvaardigheden.

De trainers van FCBV/STEW zijn gewend om te werken met zeer uiteenlopende doelgroepen. Zij delen een gemeenschappelijk passie voor het ondernemerschap en zijn al jaren actief op dit gebied. Met respect voor ieders persoonlijkheid weten zij de groepsdynamiek positief in te zetten en meerwaarde te creëren.
(*)STEW staat geregistreerd bij het Centraal Register voor Kort Beroepsonderwijs (CRKBO)

Ondernemers

Marketing & Verkopen

In het Marketing deel van de training ga je de volgende vragen onderzoeken:

  • Hoe kom ik erachter of er klanten zijn voor mijn product of dienst?
  • Hoe kom ik erachter waar mijn klanten behoefte aan hebben?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik me voldoende onderscheid van mijn concurrenten?
  • Hoe kan ik marketing middelen inzetten voor mijn bedrijf?

Doel
Het doel van marketing is om een beter beeld te krijgen van jouw (potentiële) klanten en om beter te beoordelen of jouw product of dienst aansluit bij de wensen van jouw doelgroep. Je bent in staat om marktonderzoek te doen en je weet hoe je jouw bedrijf op de markt kunt presenteren.

In het Verkoop deel van de training ga je een stap verder en wil je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn product goed presenteren?
  • Hoe krijg ik tevreden klanten en ben ik zelf ook tevreden?
  • Hoe kan ik omgaan met al die bezwaren van een klant?
  • Hoe maak ik van een verkoopgesprek een goed gesprek?

Doel
Na het volgen van dit deel heb je zicht gekregen op de structuur van een verkoopgesprek, zodat je controle over het gesprek kunt behouden. Je weet hoe je jouw eigen product/dienst kunt presenteren en hoe je met klantenbezwaren om kunt gaan. Je voelt je zelfbewuster, waardoor verkopen ook leuk kan zijn!

Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart en die marketing effectief wil inzetten voor zijn/haar bedrijf en méér wil halen uit zijn/haar verkoop en acquisitie.

Tijdsinvestering
4 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.

Financiën

De training Financiën bestaat uit twee delen: het plannen/begroten en het beheren van je eigen administratie.

In het plannings-/begrotingsdeel ga je de volgende vragen onderzoeken:

  • Hoe stel ik een begroting vast?
  • Wat voor typen begrotingen zijn er zoal?
  • Wat voor informatie kan ik er allemaal uithalen?
  • Wanneer moet ik een begroting maken?
  • Wat moet ik weten over belastingen en aftrekposten?

Doel
Na het volgen van deze training ben je in staat een financieel plan op te stellen en de financiële haalbaarheid van jouw ondernemersplan te beoordelen.

In het beheer deel van de training ben je bezig met de volgende vragen:

  • Hoe ziet het huishoudboekje van een (startende) onderneming eruit?
  • Ziet zo’n boekje, of administratie, er altijd hetzelfde uit, of kan het op mijn manier?
  • Welke gegevens zijn dan belangrijk en hoe houd ik die dan bij?
  • Hoe kan ik de financiële conditie van mijn bedrijf beoordelen?

Doel
Je leert welke financiële gegevens voor jouw onderneming van belang zijn en welke informatie dit oplevert. Hierdoor kun je de financiële kant van jouw onderneming zo inrichten dat het aansluit op jouw wensen.

Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of al is gestart, die een betere financiële basis wil hebben bij het schrijven van het ondernemingsplan en die efficiënt met het beheer van de financiën wil omgaan.

Tijdsinvestering
3 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.

Strategie & Tactiek

In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Belemmeringen wegnemen
  • Leren gaten schieten in eigen plannen
  • Creatief denkvermogen vergroten
  • Nieuwe netwerken aanboren
  • Concreet stappenplan formuleren

Doel
Persoonlijke en zakelijk strategie met elkaar in balans brengen; de bedrijfsformule presenteren in 60 seconden.

Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten en een bedrijfsconcept heeft, maar nog niet weet hoe dit zakelijk en privé vorm te geven.

Tijdsinvestering
2 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.

Timemanagement

In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Prioriteiten stellen
  • Tijd schrijven
  • Zicht op tijdsmissers
  • Handige tips en trucs
  • Plannen

Doel
Zicht krijgen op mogelijkheden om efficiënt en succesvol met schaarse tijd om te gaan.

Doelgroep
De training is bedoeld voor iedereen die een bedrijf wil starten of reeds is gestart en meer grip wil krijgen op ‘de gekte van de dag’.

Tijdsinvestering
2 dagdelen training plus mogelijk tijd voor huiswerkopdrachten.

Professionals

Analyse van de jaarrekeningen

  • Doelgroep medewerkers Bbz
  • Duur 6 dagdelen
  • Aantal deelnemers 12 (maximaal)
  • Doel: Een jaarrekening snel en gedegen kunnen doorgronden.
  • Resultaat: Bij de afronding van de training bent u onder meer in staat om de onderdelen van een jaarrekening te benoemen en heeft u inzicht in deze onderdelen; weet u de kosten van investeringen te onderscheiden; kunt u de balans beoordelen en daarmee de levensvatbaarheid van een nieuw op te richten bedrijf of de positie waarin een bestaand bedrijf zich in bevindt.

Praktijkgerichte Financiën (verdiepingstraining van Analyse op de jaarrekening)

  • Duur 4 dagdelen
  • Aantal deelnemers 10 (maximaal)
  • Doel De financiën van een gevestigde ondernemer analyseren en verbanden leggen.
  • Resultaat Na deze training bent u onder meer in staat om op een praktische manier verbanden te leggen binnen verschillende onderdelen van een jaarrekening; kunt u de betrouwbaarheid beoordelen; heeft u inzicht in privé opnames.

Startende ondernemers: ondernemingsplan

  • Doelgroep medewerkers Bbz en klantmanagers
  • Duur 4 dagdelen
  • Aantal deelnemers 10 (maximaal)
  • Doel Kunnen beoordelen of het door de klant aangeleverde ondernemingsplan wel voldoet aan de eisen die hieraan gesteld mogen worden.
  • Resultaat Na deze training bent u in staat om onder meer een ondernemingsplan aan de gestelde eisen te beoordelen; heeft u inzicht in de opgenomen begrotingen; heeft u inzicht in marktbeoordeling zoals omschreven in een ondernemingsplan.

Terugvordering en aflossingscapaciteit

  • Doelgroep medewerkers Terugvordering
  • Duur 3 dagdelen
  • Aantal deelnemers 10 (maximaal)
  • Doel Goed onderbouwde conclusies trekken op basis van de aangeleverde financiën door de ondernemer.
  • Resultaat Na deze training heeft u inzicht in onder meer het voortraject van uw klant; kunt u de financiën over een vastgestelde periode beoordelen; heeft u inzicht in de belastbaarheid en aflossingscapaciteit.

Bescheiden schaal regeling

  • Doelgroep klantmanagers
  • Duur 2 dagdelen
  • Aantal deelnemers 12 (maximaal)
  • Doel Toepassen van de bescheiden schaal regeling.
  • Resultaat Na deze training heeft u bondige kennis over onder meer de financiën van een ondernemer; heeft u inzicht in de verschillende facetten van de bescheiden schaal regeling en de toepassingsmogelijkheden.

Financiële beoordeling van ex-zelfstandigen

  • Doelgroep klantmanagers
  • Duur 2 dagdelen
  • Aantal deelnemers 12 (maximaal)
  • Doel Correcte financiële beoordeling van ex-zelfstandigen.
  • Resultaat Na deze training bent u onder meer in staat om de jaarrekeningen over een vastgestelde periode te beoordelen en heeft u inzicht in de slotbalans.

Inkomstenbelasting en dak- en thuislozen

  • Doelgroep medewerkers dak- en thuislozen
  • Duur 1 dagdeel
  • Aantal deelnemers 10 (maximaal)
  • Doel Voor deze specifieke groep de belastingplicht beoordelen.
  • Resultaat Na deze training heeft u onder meer informatie over de wijze waarop de aangifte voor deze groep gedaan kan worden; heeft u kennis van de mogelijke aftrekposten.

Opleidingsprogramma

  • Doelgroep medewerkers sociale diensten werkzaam op het gebied van Bbz-2004
  • Duur in overleg met de opdrachtgever
  • Aantal deelnemers 5
  • Doel Het zelfstandig opstellen van een adviesrapport in het kader van Bbz-2004.
  • Resultaat Na afloop van de opleiding kunt u onder meer een individueel adviesgesprek of kennismakingsgesprek indelen en uitvoeren; kunt u het belang van bepaalde gespreksonderwerpen inschatten; kunt u de levensvatbaarheid bepalen en een adviesrapport opstellen.
backtotop